Avatar

av Håkan, Göteborg, måndag, juni 07, 2010, 12:25 (5090 dagar sedan)

Tonårstjejer satt i lördags kväll till långt över midnatt i min sittbrunn vilken liksom resten av båten och jag själv befann sig på Rörö, och jisses va tjejer kan tjôta och vara roliga.
Själv var jag lite här och där på ön och i andra båtar under kvällen, tre av de andra båtarna med familjer vi lärt känna var där och många ytterligare man känner igen och hejar på numera på Rörö, denna båtmänsklighetens smältdegel.

Jag och drufsan och den nya tjejen gick på förmiddagen från Hinsholmskilen, satte segel och kryssben över Rivöfjorden och ut norra farleden och upp mot Öckerö, vinden allt svagare så därifrån fick det bli skammen i någon timme. Äntligen Rörö tänkte vi allihop och det hade halva båtsverige också tänkt för det låg redan dubbelförtöjda på många ställen och upp till tre båtar utanpå några fiskebåtar.
Fanken.

Vi gick upp och hängde i aktern på en av de vi känner och tog en ankommare, och vad händer efter bara tio minuter om inte en med stor motorbåt som lämnar en perfekt plats mittemot, jo en med stor motorbåt som lämnar en perfekt plats mittemot.
Blixtsnabbt upp med ankaret med sitt elspel och en backmanöver och fram och så låg vi där vi helst vill ligga. Så ska det vara. Och en till ankommare förstås.

Allt tjôt på kvällen fick mig att ha aningen hjärnbasker på söndag morgon men den vanliga raska rundan över ön och ut på västsidan satt som den skulle och sedan gick söndagen sin gilla gång och framemot tretiden gick vi hemåt och alla var glada att säsongen äntligen är här.

Mina batterier verkar ha fått nytt liv och det mesta i båten fungerar fint, men motorn började spöka igen. Då jag skulle starta vid Öckerö på lördagen tog det en evighet innan den brummade igång, men på söndagen startade den fint på Rörö. Vi gick på sklammen hela vägen hem och det var kanske tur, för när vi kom in i hamnen ville den först inte riktigt hålla sig på jämnt tomgångsvarv utan var på väg att stoppa ett par gånger, och efter att vi förtöjt och jag stoppat motorn och efter en minut skulle prova att starta var det omöjligt. Tre långa försök utan ett liv.

Har ringt min VP-serviceman som renoverade insprutningspumparna och kollade spridare etc förrförra året och hoppas han hittar en bestämd orsak.
Någon upare som har teorier vad som kan vara fel på denna VP 2003 från 1991, går helt fint när den väl är igång.

Annars är allt bra fast det är reng i dag i Göteborg.

Håkan

Hela tråden:

RSS-feed av trådar

powered by my little forum